محترم قاضی القضات و رئیس ستره محکمه به ولایت سرپل سفر کرد

org_admin
پنجشنبه ۱۴۰۱/۶/۱۷ - ۱۰:۲۷
محترم قاضی القضات و رئیس ستره محکمه به ولایت سرپل سفر کرد

محترم قاضي القضاة، شیخ عبدالحکیم حقانی (حفظه‌الله) رئیس ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان و محترم شيخ محمد قاسم راسخ (حفظه‌الله) معاون قضائی ستره محکمه با همرا‌هان معیتی شان به ادامه سفرهای شان به ولایات کشور به تاریخ ۹صفر ۱۴۴۴هجری قمری به سرپل سفر کرد و در تالار مقام ولایت با قضات محاکم این ولایت از نزديک دیدن نمودند.

درین ملاقات در ابتداء محترم شيخ صاحب(حفظه‌الله) رئیس ستره محکمه خطاب به‌ قضات گفت: «بسیار خوب شد که من شما را از نزديک دیدم و باهم ملاقات حاصل کرديم.»

محترم قاضی القضاة حفظه الله افزود: «غرض از این سفر این است که شما می توانید از نزديک مشکلات خويش را با ما شریک سازید و ما نيز راه حل های مناسبی برای شما توصیه کنیم.»

قاضی القضات و رئیس ستره محکمه حفظه الله خطاب به قضات محاکم این ولایت گفت، در واقع شما یک مسئوليت بسیار بزرگ دارید، از قضات محاکم همه کس توقع دارند که‌ به حقوق شان رسیدگی نماید. در اصل توقعات شان به جاست؛ زيرا ما به ذریعه محاکم به‌ حقوق خویش رسیده ميتوانیم. به این خاطر برای قضات ضرور است که‌ اخلاق خوب بامردم داشته‌ باشند تا باشد مردم، خصوصاً مظلومین به حق شان برسند.

حضرت رسول الله صلی الله علیه وسلم مي فرمایند: انصروا الظالم والمظلوم. معنای نصرت به‌ مظلوم این است که آنها را به حق و حقوق شان رسانيده شوند.

محترم شیخ صاحب حفظهالله افزود: اگر ما توجه کنیم در جریان ۴۳ سال گذشته بالای ملت أنواع و أقسام ظلم شده است؛ تقاضای ما اين است که پس از این بالای ملت‌ از هيچ طريق ظلم صورت نگیرد.

موصوف افزود، سخن دیگر این است که در فیصله هاي تان حکمت را نیز در نظر بگیرید، در وقت خلافت عثمانی یک مدعی و مدعي علیه به نسبت‌ دعوای کدام‌ موضوع در نزد قاضي می آید، قاضي آن دو را آن قدر ترغیب و ترهیب می کند که سرانجام هردو در گريه آمده خود شان باهم دیگر صلح می کنند و می روند.

و علاوه از این، قبل از فیصله تان هميشه طرفین را به‌ صلح دعوت‌ نمائید، صاحب دارالحكام مي نويسد: شرایط فیصله وقتي موجود باشد برای قاضي جائز نیست که حکم را تأخیر نمايد، مگر در چهار صورت‌که یک صورتش همین است که قاضي از طرفین امید صلح را داشته‌ باشند. قضاوت در اصل یک وظیفه دینی است که باید آن را من حيث يک وظيفه ديني پیش برد.

سپس‌ محترم شیخ صاحب محمد قاسم راسخ معاون قضائی ستره محکمه سخنرانی کرد و به تأييد سخنان محترم قاضي القضات(حفظه‌الله) گفت:

  • اگر در روی دنیا انسانهایی خوبی موجود باشند، بدون شک آن گروه همان علماء، يعني شما هستید؛ پس از انسان هایی خوب انجام کارهاي خوب به‌ توقع مي رود.
  • در طول چهل وسه سال‌ انسانها در افغانستان مظلوم بودند، دیگر نباید در همين مظلومیت بمانند.
  • در حق موظفین حکومت قبلي اعم از قضات و غیر قضات چه قدر سخن هاي منفي را مي شنيديم. اینک ما و شما کارهای مان را طوری پیش ببریم که‌ همين گونه‌ سخن های بد را در مورد خويش نشنویم. چون که مفکوره یک ملت به‌ صورت منفي بالنسبة به‌ شما تغییر بخورد، دوباره آن را اصلاح کردنش خيلي سخت است.
  • براي قضات محترم از طرف ستره محکمه أ.ا.ا به‌ طور کافی معاش داده می‌شود. باید قدر آن را دانست و این نعمت را هیچگاه فراموش نکرد - [وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ].
  • قضات محترم! به طور کلي مکاتیب متحدالمآل های دارالانشای ستره محکمه أ.ا.ا را بسیار دقیق مطالعه بفرمایید که در آنجام مسائل بسیار مهم به‌ صورت جزئي حل کرده شده اند.

در نهایت محتر شيخ صاحب عبدالحکیم حقانی (حفظه‌الله) در موارد اجرای قباله ها، اجرای خط نکاح و اجرای وکالتنامه ها توضیحات لازم‌ را ارائه کرده‌، جلسه را با دعائیه خیر شان خاتمه دادند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۴۰
Background image

بالای دو متهم در ولايت کاپيسا حکم جزای تعزيری تطبيق شد

به تاريخ ۱۳/ ۱۰/ ۱۴۴۵هـ ق به اساس فيصلۀ محکمۀ ابتدائیۀ شهری ولایت کاپیسا  بالای دو تن که متهم بر سرقت بودند، در محضر عام حکم جزای تعزيری (۳۰ـ ۳۰ دُره) تطبيق شد.
در گردهمائی که به همين. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۳۷
Background image

محاکم باميان طی دو هفته علاوه بر حل و فصل (۶۳) دوسیه، به تعداد (۴۶) وثایق را نیز اجرا کرده‌است

خلاصۀ اجراآت قضائی محاکم ولايت باميان، دواوين محکمۀ مرافعه، وثايق، محکمۀ ابتدائیه شهرى و محاکم ابتدائیۀ ولسوالى‌ها از تاريخ ( ۱۶/ ۹/ ۱۴۴۵ هـ ق الى ۳۰/ ۹/ ۱۴۴۵ هـ ق) در بخش هاى حقوقى،. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۳۳
Background image

محاکم پنجشیر طی يک ماه علاوه بر حل و فصل (۳۶) دوسیه، به تعداد (۳۵۱) وثایق نیز اجرا کرده است

خلاصۀ اجراآت قضائی محاکم ولايت پنجشير، دواوين محکمۀ مرافعه، وثايق، محکمۀ ابتدائیه شهرى و محاکم ابتدائیۀ ولسوالى ها از تاريخ ( ۱/ ۹/ ۱۴۴۵ هـ ق الى ۱/ ۱۰/ ۱۴۴۵ هـ ق) در بخش هاى حقوقى،. . .

بازگشت به اخبار